Lett på nett: Er du digital bruker?

LNMDet har i flere år vært mulig å utføre all dialog med NAV om pensjonsopptjening- og uttak i nettløsningen Din pensjon. NAV tilbyr stadig bedre digitale løsninger også for andre ytelser. Som digital bruker kan du enkelt følge med i din egen sak på nett.

Fordelene ved å være digital bruker er blant annet at du kan logge inn på Ditt NAV og Din pensjon for å sjekke utbetalingene dine, søke om ytelser, skrive til NAV og motta svar fra NAV. Som digital bruker får du varsler via SMS og e-post når NAV svarer på henvendelsen din eller sender et brev til deg i innboksen din i Ditt NAV. I Ditt NAV kan du også se om NAV har mottatt brev du har sendt.

I Din pensjon kan du blant annet beregne din fremtidige pensjon gjennom pensjonskalkulatoren. Du kan sammenligne forskjellige uttak av alderspensjonen utfra valgte forutsetninger med hensyn til fremtidig inntekt, ønsket uttakstidspunkt og uttaksgrad.

En annen nyttig funksjon er at du kan bruke «Skriv til oss» for å komme i kontakt med oss. Du får vanligvis svar i løpet av 48 timer.

Er du digital bruker?

Hvis du er registrert i kontakt- og reservasjonsregisteret til Difi regnes du som digital bruker i Norge. Dersom du har benyttet deg av en offentlig innlogget tjeneste via ID-porten og har lagt inn kontaktopplysningene dine, er du allerede en digital bruker. Dette gjelder for eksempel hvis du har levert selvangivelsen på nett.

På nettsiden norge.no kan du registrere deg som digital bruker og oppdatere kontaktinformasjonen din. Det offentlige må ha tilgang til mobilnummeret og e-postadressen din. På nettsiden norge.no kan du også reservere deg mot å være digital bruker. Les om reservasjon og konsekvensene av å reservere seg på difi sine sider.

Hva er elektronisk ID?

ID-portenFor å få utført tjenester fra stat og kommune på nett må du ha en elektronisk ID for å kunne logge deg inn. Når du skal logge deg inn på nav.no kommer du til ID-porten , hvor du bruker den elektroniske ID-en din for å logge inn.

De elektroniske id-ene du kan benytte er MinID, BankID, Buypass, Commfides eller BankID på mobil. Den elektroniske ID-en bekrefter at du er den du gir deg ut for å være. De ulike ID-ene gir tilgang til forskjellige sikkerhetsnivå. Du må ha det høyeste nivået blant annet når du skriver til NAV og når du skal søke om ytelser. BankID, BankID på mobil, Commfides og Buypass gir tilgang til det høyeste sikkerhetsnivået.

 

Lars Nicklas Martinsson
Avdelingsdirektør, NAV Pensjon