Har du møtt Frida?

Chatbot FridaFrida er vår svar-robot, eller chatbot som vi kaller det. Hun er trent opp til å svare på spørsmål om ytelser fra NAV. Det nyeste Frida har lært seg, handler om pensjon. Hun kan svare på mange generelle spørsmål, så her er det bare å ta chatten fatt og se om hun kan hjelpe deg.

NAV har tilbudt chat i litt over to år nå. For at Frida skal bli så god som hun kan, er det helt nødvendig med opplæring fra mennesker. Det er dyktige folk som mater henne med ulike spørsmål og problemstillinger slik at hun skal kjenne igjen spørsmål som kommer, og ut fra det gi riktig veiledning og svar. Mange generelle spørsmål blir besvart med henvendelse til konkret informasjon som man finner på www.nav.no.

Hva kan Frida svare på?

Frida har foreløpig fått opplæring i å svare på generelle spørsmål om de fleste pensjonsytelsene fra NAV, som alderspensjon, AFP, gjenlevendepensjon, barnepensjon og supplerende stønad. Opplæringen foregår kontinuerlig, og Fridas kunnskap bygges ut etter hvert som vi ser hvilke opplysninger og svaralternativer hun trenger å kunne.

Dersom Frida ikke finner svar på spørsmålet ditt, får du tilbud om å chatte med et menneske, så sant det er innenfor vår åpningstid. Det som er ekstra positivt med Frida er at hun svarer hele døgnet, hele uken, mens telefon kun besvares innenfor arbeidstiden.

Hvor finner jeg Frida?

Frida dukker opp på de fleste sidene på www.nav.no. Du kan også finne henne under «kontakt oss», eller hvis du skriver «chat» i søkefeltet. Når du skriver via chatten vår kan du være oppmerksom på at chatten ikke er innlogget. Du kan være anonym, og vi ser ikke informasjon om deg. På chat svarer vi ikke på konkrete spørsmål om saken din. Om du ønsker å lese mer om Frida kan du gjøre det i artikkelen «Frida jobber døgnet rundt«.

Anne NordkilForfatter av blogginnlegget er Anne Nordkil, fagkoordinator pensjon, NAV Kontaktsenter Pensjon